修了/満期退学後に日本国内で就職活動を行う場合

Designated activity visa for job hunting after graduation/withdrawal with satisfaction of credits

 在留資格「留学」で大学院正規課程(修士課程・博士課程)を修了した留学生で、かつ、卒業前から行っている就職活動を引き続き行うことを希望する場合は、「留学」から「特定活動」への在留資格変更申請手続きが必要です。通常は在留期間6か月が認められ、1回だけ更新ができますので、最長で1年間は「特定活動」で就職活動を続けることができます。

研究生の方や、正規課程を退学した学生は資格変更申請をすることはできませんのでご注意ください。

 また、在留期限前に変更申請を完了させることが必要です。審査には時間がかかりますし、大学に在籍しない状態で日本に滞在することは避けなくてはなりませんので、就職活動を引き続き行うことが分かり次第早めに、変更手続きを行ってください。
ただし、書類の発行は、修了が確定してからとなりますのでご注意ください。

 

 International students (whose status of residence is “college student”) who wish to continue to seek employment after completing their course (Master’s or Doctoral) of studies at graduate school must apply for a change of status from “college student” to ” designated activities”. Normally this status of residence has six months of stay and can be renewed one time. Therefore you can seek employment for a maximum of one year with the status “designated activities” after graduation.

 This system does not apply to research students or students who withdrew from school. You must complete the change of visa status before graduation. A change of visa status takes time. To stay in Japan without being enrolled at the university, you should complete a change of visa status as soon as you decide to seek employment in Japan.
However, please note that the documents will only be issued after the completion of the course has been confirmed.


(English foloows Japanese)

特定活動ビザへの資格変更申請には研究科長の発行する推薦状が必要です。

推薦状を発行するためには、以下の書類を紙媒体で教務チーム窓口へ提出、もしくは郵送でお送りください。推薦状の発行には1週間程かかりますので、お早めに依頼してください。

(1) 継続就職活動にかかる推薦状発行願

  指導教員所見と指導教員名(印鑑)は、指導教員にご記入の依頼をしてください。

  

(2) 現住所が記載された在留カードの両面コピー

(3) 郵送で受け取りたい場合は、長型3号サイズ(120×235mm)の返信用封筒(表面に住所氏名を記載し84円切手を貼付したもの)を一緒に提出してください

 [窓口受付時間] 平日 : 10:00 -12:00 , 13:00-16:00

 [場所]  柏キャンパス 基盤棟1階

【郵送の宛先】

〒277-8561 千葉県柏市柏の葉5-1-5

東京大学大学院新領域創成科学研究科 教務チーム

以上の必要書類をご提出いただきましたら、こちらで推薦状と各種証明書を発行いたします。

特定活動ビザへの変更申請に必要な物やその他の情報は以下のウェブサイトをご確認ください。

IMSビザコンサルティングサービス:

https://www.u-tokyo.ac.jp/adm/inbound/ja/life-visa-vc.html

特定活動ビザへの変更申請に必要な書類:

https://www.u-tokyo.ac.jp/adm/inbound/ja/life-visa-gr.html


A change of visa status request must be accompanied by a letter of Recommendation from the Dean of GSFS. To request a recommendation letter, please submit the following documents to the GSFS Student Affairs Team or send them by postal mail. It will take about one week to issue the recommendation letter. Please request it well in advance.

  • Request form for the recommendation letter

  You need to ask your professor to write an opinion and a signature.

  

  • A copy of your residence card with the latest address stated (front and back side)
  • If you wish to receive the recommendation letter by post, please submit a self-addressed return envelope ( naga3 size: 120×235mm) with postal stamps for JPY84 affixed.

 [Office hours] Weekdays: 10 am -12 pm, 1 pm-4 pm

 [Location] The 1st floor of the GSFS transdisciplinary science building in Kashiwa Campus.

【Address】

Student Affairs Team, Graduate School of Frontier Sciences (GSFS)
The University of Tokyo
5-1-5 Kashiwanoha, Kashiwa-shi, Chiba, 277-8561

Once you submit them, we will issue a recommendation letter and certificates.

For more information on the documents required to apply for a Designated Activities Visa, please refer to the following website.

IMS Visa Consulting Service:

https://www.u-tokyo.ac.jp/adm/inbound/en/life-visa-vc.html

Documents required to apply for a Designated Activities Visa:

https://www.u-tokyo.ac.jp/adm/inbound/en/life-visa-gr.html