資格外活動許可証 Work Permit under Student Visa

資格外活動許可証

 東京大学に所属をする留学生の方の在留資格は「留学」です。在留資格が「留学」の方がアルバイトをする場合には、「資格外活動許可証」という出入国在留管理局からの許可が必要です。この許可証が発行された場合には、留学生の方は週に28時間まで働くことができます。留学生の配偶者で在留資格が「家族滞在」の方もがアルバイトをする場合にも資格外活動許可証が必要です。申請方法は以下をご覧ください。

※また、休学中は許可証を持っていてもアルバイトをすることは法律で禁じられています。

 申請方法

 出入国在留管理局で申請を受け付けています。審査が通れば申請後2週間から2ヶ月程で許可証が発行されます。

申請書類

  1. 申請書
  2. 在留カード
  3. 学生証
  4. パスポート

 また、2010年7月1日から、在留資格「留学」の留学生が、在籍する大学が提供する「制度」に則り大学との契約に基づいて行う活動をする場合のみ、資格外活動許可を受ける必要がなくなりました。これに当てはまる制度は以下の通りです。

  1. 東京大学リサーチ・アシスタント制度
  2. 東京大学ティーチング・アシスタント制度
  3. 東京大学ジュニアTA制度
  4. 博士課程研究遂行協力制度
  5. チューター制度
  6. 各部局におけるRAあるいはTAに準じる制度

 上記制度以外の学内におけるアルバイトは、資格外活動許可を受けてからでないと、支払いができません。もし、自分が行おうとしているアルバイトが上記制度のいずれかに当てはまるかどうか不明の場合は、事前に共通事務センター給与チームで確認をしてください。

なお、平成24年7月9日から、「留学」の在留資格を決定されて新しく上陸の許可を受けた場合(「3月」の在留期間が決定された場合を除く。)には、上陸の許可に引き続き、資格外活動許可の申請を行うことが可能になり、その結果、上陸の許可を受けた出入国港で資格外活動許可を受けることが可能になりました。新たに入国をする学生は、入国した空港で資格外活動許可申請手続きをすませてから、入国することをおすすめします。

 参考

(出入国在留管理庁ホームページ)

https://www.moj.go.jp/isa/applications/guide/nyuukokukanri07_00059.html


Work Permit under Student Visa

 International students who want to work part-time must obtain a government permit to engage in activities other than those permitted by a “College Student” (ryuugaku) status visa. Once your request is approved, you may work part-time up to 28 hours per week. To apply for such a permit, you must go to the Immigration Bureau in person. Spouses of international students, whose status is “Dependent”, are also required to obtain a “Permission for Activities not Permitted by Status of Residence” when working in Japan. Please refer to the following for how to apply for the work permit.

*It is illegal to work part-time while you take a leave of absence from the university even with the permission.

How to apply

 Apply in person at the Immigration Office. Once your application is approved, the permit will be issued in two weeks to two months.

Application Documents

  1. Application form
  2. Residence card
  3. Student ID
  4. Passport

 As of July 1, 2010, if international students engage in any of jobs on-campus in accordance with the system provided by the University, then he/she may be exempted from applying for “Permission for Activities not Permitted by Status of Residence”. Jobs that qualify as work under the University system are as follows:

  1. Research assistant (RA) in The University of Tokyo
  2. Teaching assistant (TA) in The University of Tokyo
  3. Junior teaching assistant (Junior TA) in The University of Tokyo
  4. Grant for the Promotion of Doctorate Researchers in the GSFS
  5. Tutor
  6. Any activities equivalent to TA or RA organized by each department

 Without this permit, you cannot be compensated for part-time work on-campus that does not fall under the above categories. If you are unsure whether your work falls into any of these categories, consult the Administrative Office – Compensation Section.

 Since July 9, 2012, a foreign national for whom the status of residence of “Student” has been decided and who has obtained a landing permit (excluding the case where the period of stay has been decided to be three months) may file, in succession, an application for permission to engage in an activity other than that permitted under the status of residence previously granted after obtaining a landing permit. Therefore, it becomes possible to obtain permission to engage in an activity other than that permitted under the status of residence previously granted at the port of entry or departure where the person has obtained a landing permit.

 If you are landing with status of “student” first time, we would recommend that you apply for ‘permission to engage in an activity other than that permitted by the status of residence previously granted’ at the immigration section in the airport where you landed.

References

(Immigration Service Agency of Japan Homepage)

https://www.isa.go.jp/en/applications/guide/nyuukokukanri07_00059.html