日本学術振興会(JSPS)特別研究員(DC)

特別研究員制度は、我が国の優れた若手研究者に対して、自由な発想のもとに主体的に研究課題等を選びながら研究に専念する機会を与え、研究者の養成・確保を図る制度です。

詳しくはHPを参照してください。

制度の概要(PD・DC2・DC1)

申請資格・支給経費・採用期間

(令和7年度採用募集通知を掲載しました。2024.4.1)

(English follows Japanese) 

                             令和6年4月1日

関係者各位

                            新領域教務チーム

【重要】令和7(2025)年度日本学術振興会特別研究員(DC1・DC2)の募集について(通知) 

標記の件について、下記の通り通知いたします。

                                                               記

<申請機関・申請部局について>

以下についての特別研究員申請手続は新領域創成科学研究科を通じて行います。

(※事前のID・パスワードの発行申請も同様です。)

●DC1:申請時に新領域創成科学研究科修士課程2年次に在学する者

●DC2:採用開始時に新領域創成科学研究科博士課程2~3年次在学予定者(申請時に新領域創成科学研究科博士課程1~2年次在学者等)

<手続の流れ> 

1.JSPS電子申請用ID・パスワードの発行依頼を行う。 

 ID・パスワード発行受付期間

 DC1、DC2:令和6(2024)年4月1日(月)~4月30日(火) 

 下記のJSPS電子申請用ID・パスワード発行依頼フォームから依頼してください。

    ※過去に新領域創成科学研究科で電子申請システムのID・パスワードを取得したことがある方も必ず下記フォームから申請してください。

 JSPS電子申請用ID・パスワード発行依頼フォーム

 https://forms.office.com/r/vtVjPKYVJW

2.ID・パスワードを受領する<発行までに3日(土・日・祝日を除く)程度かかります>

3.日本学術振興会特別研究員(DC1、DC2)ホームページより、「申請内容ファイル」や募集要項・作成要領をダウンロードする。

 日本学術振興会特別研究員(DC1、DC2)ホームページ

 申請手続の流れ(申請者は初めに必ず確認)

4.申請書情報の入力及び申請書の作成

 受領したID・パスワードを使い、日本学術振興会のWeb上の電子申請システム(研究者養成事業用)へログインし申請書を作成してください。

(ア)申請書情報≪使用言語:日本語のみ≫(電子申請システムに入力して作成)

   ・学歴・研究課題等を記載したもの

           ・申請書情報の記入見本(添付ファイル)参照の上、入力事項に誤りがないかご確認ください。

(イ)申請内容ファイル≪使用言語:日本語または英語≫

   (所定様式を日本学術振興会ホームページもしくは電子申請システムよりダウンロードし、記入後システムにアップロードすること)

   ・現在までの研究状況・研究計画・研究計画遂行能力等を記載したもの。

   ・申請書はモノクロ(グレースケール)印刷したものが審査員に送付されます。印刷時に内容が不鮮明にならないよう、印刷してご確認ください。

           ・必ず新しい申請内容ファイルを日本学術振興会ホームページよりダウンロードして作成してください。

    旧様式を使用して申請された場合、様式の改変にあたりますので十分にご留意ください。

(ウ)特別研究員奨励費応募調書≪使用言語:日本語または英語≫(電子申請システムに入力して作成)

         ・特別研究員奨励費の申請は申請時のみ応募可能です。申請しないと研究費が配分されません。

            調書作成時は下記i)~iii)の点に注意してください。

          i)研究期間は、特別研究員の採用期間内で設定されているか。(DC1:3年度以内、DC2:2年度以内

          ii)研究経費は、各年度10万円以上、千円単位で入力しているか。(10万円ならば100千円と記入、千円未満切捨て)

          iii)応募しない場合は、特別研究員奨励費は特別研究員申請時のみ応募可能となっており、採用期間の2年目、3年目に改めて応募することはできないことを理解した上で、「応募しない」としているか。

(エ)評価書≪使用言語:日本語または英語≫

      ・申請者が電子申請システム上で評価書作成依頼ボタンを押すと、評価者に評価者用ID・パスワードと、評価者用ログイン画面URLが通知されます。

      ・申請者は、「評価者の評価書提出Web送信期限」を研究科締切の前日(5/15)以前として評価者に評価書の作成を依頼してください。

      ・評価者は評価者用ID・パスワードで電子申請システムにログインし、評価書情報を入力します。

      ・申請者は評価書の内容を確認することはできません。

      ・評価者が評価書を作成し、「送信」すると、申請者のメールアドレスに通知が届きます。

 (参考)

   電子申請システムのご案内(研究者養成事業用)

   申請書作成要領(DC)

   電子申請システム「申請者向け操作手引(特別研究員用)」

5.申請書を送信・提出(=JSPS電子申請システム Web上で提出(送信))

  ・「確認完了・提出」ボタンを押して、新領域創成科学研究科教務チーム宛に送信。

   提出後はシステム上のステータスが「申請機関受付中」となっていることを必ずご確認ください。

  上記操作後は、修正や削除は行えません。やむを得ず修正等が生じた場合は、教務チームでデータ差し戻しの処理を行いますので、メールにて「申請資格(DC1 or DC2)」、「受付番号(2025から始まる9桁の番号)」「氏名(フリガナ)」をお知らせください。

<研究科締切>DC1、DC2・・・令和6(2024)年5月16日(木)15時(日本時間) ※ 〆切厳守※日本学術振興会の締切日と本研究科の締切日とは異なりますので、ご注意願います。本研究科の締切日までに電子申請を済ませる必要があります。

 事務チェックを行い、修正点がある場合は、申請書が修正できる状態へ差し戻し、ID・パスワード発行時に登録したメールアドレス宛に修正依頼のメールを送信します。差し戻された申請書は、申請者が再提出を行わなければ、日本学術振興会に送付することができません。必ず修正依頼のメールに記載された期日までに、再提出を行ってください。        

 事務チェック後に申請書の修正・確認のために教務チームから連絡をする場合がありますので、ID・パスワード発行時に登録したメールアドレスは、定期的にメールチェックを行ってください。

 東大本部提出後は、データの修正・差戻はできませんのでご留意ください。

                                           

問合せ先:新領域創成科学研究科教務チーム 松岡、横須賀

     Eメール:gsfs.gakuseishien@edu.k.u-tokyo.ac.jp 

     内線 64009、64096

                               1 April 2024

To whom it may concern

                         GSFS Student Affairs Team

[Important] Call for applications for JSPS Research Fellowships (DC1・DC2) for the Academic year 2025 (Notification)

The following is the notification of the above-mentioned matter.

<Regarding the applicant organization/department>

The application procedures for the following JSPS Research Fellowships will be carried out through the Graduate School of Frontier Sciences.

(*The same applies to applications for the issuance of IDs and passwords in advance.)

DC1: Students enrolled in the second year of the Master's course at the Graduate School of Frontier Sciences at the time of application.

DC2: Students who will be in their second or third year of a doctoral course at the Graduate School of Frontier Sciences at the time of recruitment 

(students in their first or second year of a doctoral course at the time of application, etc.)

<Procedure flow> 

1. Request an ID and password for the JSPS Electronic Application System.

 ID and password issuance acceptance period

 DC1, DC2: Monday, April 1, 2024 - Tuesday, April 30, 2024 

 Please apply using the following JSPS e-application ID and password issuance request form.

 Even if you have obtained an ID and password for the JSPS electronic application system at the Graduate School of Frontier Sciences in the past, please make sure to submit your request using the form below.

 Request form for issuing an ID and password for JSPS electronic application

 https://forms.office.com/r/vtVjPKYVJW

2. Receive ID/password <it takes about 3 days (excluding Saturdays, Sundays, and public holidays) to issue the ID/password

3. Download the 'Application content file' and the application guidelines and preparation instructions from the JSPS Research Fellowships (DC1, DC2) website.

 JSPS Doctoral Course(DC1, DC2) Research Fellowships website

 Flow of the application procedures (please read this first)

4. Enter your application information and prepare your application documents

 Please use the ID and password you received to log in to the JSPS electronic application system

    (for the JSPS Research Fellowship Program) and prepare your application documents.

  (a)Application Information≪ Language: Japanese only≫ (Enter the information directly in the system)

  ・A form to provide educational background, title of the research proposal, etc.

  ・Please refer to the attached sample of the application information and check that all the information has been entered correctly.

     (b) Application content file ≪Language: Japanese or English≫

         (Download the prescribed format from the JSPS website or the System. Upload the file to the System after completing the statements).

  ・A description of the current research status, research plan, ability to carry out the research plan, etc.

  ・The application form will be printed in monochrome (grayscale) and sent to the judges. 

           Please print and check to make sure the content is not unclear when printing.

  ・Please be sure to download and create a new application content file from the JSPS website. 

           Please be aware that if you apply using the old form, this will be considered a change to the form.

     (c)  Envisaged Budget for FY2025 Grant-in-Aid for Scientific Research―KAKENHI-JSPS Research Fellows≪Language: Japanese or English≫(Enter the information directly in the System)

       ・The application for the Grant-in-Aid for Scientific Research can only be submitted at the time of application. 

          If you do not apply, you will not be allocated a research grant. When preparing the application form, please note the following points i)~iii).

   i) Is the research period set within the period of employment of the JSPS Research fellow? (DC1: within three years, DC2: within two years).

   ii) Are the research expenses entered in thousands of yen, with a minimum of 100,000 yen for each year?(Enter 100千 yen for 100,000 yen, rounded down to the nearest 1,000 yen).

   iii) If you are not applying, do you understand that the Grant-in-Aid for Scientific Research can ONLY be applied for when applying for a JSPS research fellowship and that you cannot apply again in the second or third year of your employment period?

     (d) Evaluation Report ≪Language: Japanese or English≫

  ・When the applicant presses the 'Request for evaluation report' button on the electronic application system, the evaluator is notified of the ID and password for the evaluator and the URL of the login screen for the evaluator.

  The applicant should request the evaluator to prepare an evaluation report with the deadline for submitting the "Evaluator's Evaluation Report Web Submission" set as the day before the department's deadline (May 15, 2024).

  ・The evaluator logs in to the e-application system with the evaluator's ID and password and enters the evaluation form information.

  ・The applicant cannot check the contents of the evaluation report.

  ・When the evaluator completes an evaluation report and "sends" it, a notification will be sent to the applicant's email address.

 (Reference)

  Electronic Application System (for JSPS Research Fellow)

  Procedures for Preparing the Application Documents for JSPS Research Fellow (DC)

  Electronic application system "Operation Guide for Applicants (for JSPS Research Fellow)

5. Submit your application documents (=Submit (send) online from the JSPS electronic application system)

 ・Click on the "Check Completed/Submit" button and send your application documents to the Student Affairs Team, Graduate School of Frontier Sciences through the system.

    After submission, please make sure to check that the process status on the system is "Received by Applying Organization".

   ・After completing submission, no modifications or deletions can be made. If any modifications are unavoidable, the Student Affairs Team will process the data back, so please inform us of your "application status (DC1 or DC2)", "receipt number (9-digit number starting with 2025)" and "name (furigana)" by email.

<Graduate School Deadline>

DC1, DC2: May 16, 2024 (Thursday), 3 p.m.(JST) * Deadline must be strictly observed.

Please note that the deadline of the JSPS is different from that of the Graduate School.

The electronic application must be completed by the Graduate School’s deadline.

  If there are any corrections, the application documents will be returned to the status where they can be corrected, and an email requesting correction will be sent to your email address registered when the ID/password was issued.         

 The returned application documents cannot be sent to JSPS unless the applicant resubmits them. 

 Please make sure to resubmit your application by the deadline stated in the email with the modification request.         

 The Student Affairs Team may contact you to correct or confirm your application after reviewing the documents, so please check your email address regularly. 

 Data cannot be revised or returned after submission to the University of Tokyo Head Office.

 Contact:  Student Affairs Team, Graduate School of Frontier Sciences

 Email: gsfs.gakuseishien@edu.k.u-tokyo.ac.jp 

 Extension:  64009, 64096